home
 shows

 


3 september - 18 oktober 2011


Press release in English, see below

PERSBERICHT

Nicolas Chardon



'Structures'




NICOLAS CHARDON: exhibition view Galerie van Gelder, 2011





In de tentoonstelling 'Structures' van Nicolas Chardon is te zien, dat zijn werk zich niet beperkt tot abstracte kunst omwille van de abstractie. De afgelopen jaren heeft hij zich grotendeels toegelegd op het beschilderen van stof met ruitjespatronen. Door het strak opspannen van de doeken ontstaan er golvingen in het ruitjespatroon, waardoor bij het inschilderen van de vierkanten en lijnen een navenant golvend effect ontstaat. De bedrukte stoffen als drager klinken zo op een bescheiden manier steeds in elk schilderij door. Dat geldt ook voor de dunne mdf-planken die als zwarte krullen op de vloer liggen. Het gebruik maken van bestaand materiaal zoals bedrukte en geweven stof is hier vervangen door gebruik te maken van de specifieke eigenschap van het hout. Mdf-hout bestaat uit houtvezels en lijm en krult van nature op als een plank slechts aan een zijde met acrylverf wordt beschilderd. Ook in dit nieuwe werk zijn daarmee de karakteristieke eigenschappen van de drager in het object terug te vinden.
In een assemblage van twee pocketboeken uit de jaren zeventig over erotische misdaden maakt de kunstenaar door middel van het tegen elkaar schuiven van de boekomslagen een verticale lijn, genaamd 'Bande'. Hier is aan het gevonden materiaal niets toegevoegd, het kantelen van de boeken daar gelaten.

De denkwijze van Nicolas Chardon houdt steeds rekening met de karaktereigenschappen van het materiaal. Dat maakt zijn overwegend abstracte werk breed en sympathiek met een empatisch respect voor het gebruikte materiaal.



Press release in English


In the exhibition 'Structures' of Nicolas Chardon it is made clear, that his work is not limited to abstract art for the sake of abstract art. In the past years he has largely set himself to painting of woven checked fabrics. By stretching his canvasses tight waves in the patterns are created, which consequently results in a wavy effect when he paints in the lines and squares. In this way such a point of departure blends each painting with the printed fabrics in an accommodating way. The same attitude of working has been applied by him to the curled up mdf strips on the floor. Here the use of found material such as printed and woven fabrics is replaced by the use of a specific quality of wood. If only one side of a wooden mdf strip is painted it curls up by nature. In an assemblage of two pocket books from the seventies about erotic crimes the artist makes a vertical line by pushing tilted book covers against each other. This is in a pictorial sense once more a modest addition to found material.

By his way of thinking Nicolas Chardon takes at all times the characteristics of the chosen material into account. That makes his predominantly abstract work sympathetic and even empathic towards existing structures of fabric patterns , book covers or natural reactions of compressed wood.

.